afvallen maar altijd honger

Ben je onverzadigbaar, heb je vaak veel honger en staat dit jouw afslank proces in de weg? Met deze tips krijg je jouw hongergevoel onder controle!

Wat zijn mogelijke oorzaken?

Je hebt je ontbijt nog niet op of een uur later heb je alweer trek. Na de lunch ben je niet lang verzadigd en gedurende de dag eet je allerlei snacks. Dit eetgedrag kan natuurlijk verschillende oorzaken hebben, maar de bekendste zijn:

  • Hormonale schommelingen. Denk aan ongesteld worden of te weinig nachtrust.
  • Veranderingen in de seizoenen. Als het winter wordt hebben we vaak wat meer trek en in de zomer juist wat minder.
  • Je hebt je eetpatroon onlangs aangepast, of je beweegt meer waardoor je meer voeding nodig hebt.
  • Teveel stress en spanning. Deze hebben een enorme invloed op heel veel processen in je lichaam.
  • Je eet te weinig ‘goede’ (pure) voeding en teveel overbewerkt. Je lijf kan hier weinig mee waardoor je er niet verzadigd door raakt.

Toegeven of niet?

Altijd honger hebben betekent dus niet direct dat je te weinig eet. Maar wat de oorzaak ook is, je wilt niets liever dan het onder controle krijgen. En daarbij vraag je je misschien af of je altijd moet toegeven aan dit hongergevoel. Ik ben persoonlijk groot voorstander van luisteren naar je gevoel en je lichaam. Als je echt heel erg trek hebt en jezelf ervan weerhoudt om ook daadwerkelijk iets te eten, kan dit er voor zorgen dat je later alsnog een enorme eetbui krijgt.

Op zoek naar de oorzaak

Het belangrijkste is om proberen te ontdekken waarom je niet verzadigd raakt. De kans is groot dat de oorzaak in je voeding zit. Misschien eet je te weinig voedingsmiddelen die rijk zijn aan goede voedingsstoffen. Want als jij jouw dag volstopt met bewerkte producten en te weinig kwalitatieve voeding, dan is het logisch dat je om de haverklap honger hebt. En zo kan je natuurlijk blijven eten. Maar wanneer je verandert wát je eet, is dit probleem in no-time opgelost.

Het hongergevoel is afhankelijk van meerdere factoren en de hoeveelheid calorieën die je consumeert is er één van. Daarbij speelt de verdeling van jouw macro’s ook een grote rol Macronutriënten zijn je koolhydraten, eiwitten en vetten. Ook vezels en vocht zijn hierin van belang.

Gooi eens spaghetti tegen de muur!

Dus ga nu bij jezelf na, ligt het aan wat je eet? Eerlijk? Of is het toch te wijten aan veel stress, grote veranderingen in je leven of hormonale schommelingen? Ieder lichaam is anders en uniek, dus alleen jij kan hier een conclusie uit trekken. Weet je het echt niet? Probeer dan eens wat uit en kijk wat meer rust, minder stress en beter eten voor je kunnen doen. Spaghetti tegen de muur gooien noem ik dat ook wel. Testen in de gaten houden welk effect dit op je heeft.

Om je op weg te helpen met het maken van betere keuzes heb ik een aantal tips voor je:

6 tips voor een langer verzadigd gevoel

1. Eiwitten

Wanneer je de dag begint met een gezonde maaltijd waar hoogwaardige eiwitten aan toegevoegd zijn, merk je dat je sneller verzadigd raakt. De beste proteïne keuzes zijn vooral vis, mager vlees en eieren. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat wanneer je eieren en een andere vorm van proteïne aan het begin van je dag eet, dat je je de hele dag verzadigd voelt.

2. Gezonde vetten

Zelf ben ik er echt gek op en eet ik minstens 2x per week vis. Er zitten namelijk heel veel eiwitten in en is rijk aan omega 3 vetten. Deze twee zorgen er beiden voor dat je langer verzadigd blijft dus vis is echt top als je vaak trek hebt. Ook zijn er studies die aantonen dat de proteïnen in vis een van de sterkste effecten heeft op je hongergevoel als je het vergelijkt met andere bronnen. Ideaal, dus verwen jezelf af en toe eens met een lekker stuk vis! Vetten zijn echt perfect als je voor een lange tijd dat verzadigde gevoel wilt vasthouden. Ook geeft het je metabolisme een boost en krijg je er veel energie van. Denk aan haring, makreel, zalm, noten, olijfolie, avocado, pitten en zaden.

3. Micronutriënten

Ook wel bekend als groente en fruit. Niet alleen zijn deze twee heel erg belangrijk om ervoor te zorgen dat je gezond en fit blijft, maar het kan ook helpen bij je gevoel van verzadigdheid. Er is een onderzoek geweest waaruit naar voren is gekomen dat wanneer je vóór een maaltijd flink wat groenten eet, je sneller verzadigd bent en minder eet. Vooral bladgroente zoals spinazie zijn hier perfect voor. Spinazie bevat namelijk thylakoiden die ervoor zorgen dat je minder trek hebt (ook in zoetigheid!) en sneller een verzadigd gevoel krijgt.
Goede fruit opties zijn; watermeloen, blauwe bessen, sinaasappels en appels omdat ze veel vezels, antioxidanten, vitamines en mineralen bevatten. En kies liever voor een heel stuk fruit in plaats van sappen, omdat deze vaak nóg meer toegevoegde suikers bevatten.

4. Bonen en noten

Bonen en noten zijn een perfecte bron van eiwitten. Zoals net besproken zijn proteïnen perfect voor een verzadigd gevoel en als je vegetariër bent zijn dit natuurlijk super goede opties. Daarbij bevatten bonen ook voldoende vezels en noten genoeg vet, die beiden ook bijdragen aan een vol gevoel.

5. Vezelrijk eten

Zorg voor genoeg vezels want deze houden je écht verzadigd. Denk maar eens aan wit brood vs. donker brood of volkoren brood. Als je wit brood eet krijg je binnen no time weer honger, maar eet je volkoren, dan kan je toch wat langer door! Ook quinoa, havermout en boekweit zitten boordevol vezels (en zijn ook rijk aan eiwitten!) en zijn dus zeer goede opties.

6. Eet bewust

Geniet je er wel echt van? Ben je er met je hoofd wel bij terwijl je het eten naar binnen schuift? Of kijk je ondertussen tv en heb je echt geen flauw benul hoeveel er nog op je bord ligt? Wees bewust en in het moment wanneer je aan het eten bent. Als je ziet dat je eet en je hierop focust zal je eerder verzadigd zijn dan wanneer je ‘hersenloos’ en met je verstand op ‘0’ aan het eten bent. Proef de smaken, zie de kleuren en voel de texturen in je mond wanneer je kauwt.

Kortom er zijn genoeg mogelijke oorzaken, maar vaak zit het ‘m in je voedingspatroon. Ik hoop dat ik jou met deze tips verder op weg heb kunnen helpen. Kom je er toch niet uit? Dan kan ik je misschien met mijn programma ‘Word Fit Addict’ wel verder helpen!

Louella