te weinig eten helpt niet bij afvallen


Wanneer je wilt afvallen denk je waarschijnlijk al gauw aan minder eten. Logisch, want in de basis heb je een calorietekort nodig om resultaat te boeken. Dit betekent dat je iets minder eet dan je basisbehoefte, die vaak rond de 2000 calorieën ligt. Maar wat ik vaak zie, is dat dit helemaal verkeerd wordt begrepen. Ik krijg berichten van vrouwen die amper 1200 calorieën per dag consumeren en aangeven dat het afvallen alsnog niet lukt.

Misvattingen omtrent afvallen

Ze kiezen voor hele kleine porties, weinig koolhydraten en slaan complete maaltijden over. Daarbij denken ze dat supplementen zoals eiwitshakes en fatburners nodig zijn, terwijl dit absoluut niet het geval is. Het hele idee van een calorietekort gaat op deze manier naar een ander (niet realistisch) level. Steeds minder eten staat niet gelijk aan meer gewicht verliezen en hoewel een deel van jullie dat ongetwijfeld weet, richt ik me nu tot de vrouwen die daar toch nog anders over denken.

Ik spreek uit ervaring

Ik heb zelf meerdere malen ondervonden wat zo’n enorm calorietekort met je lichaam doet en let me tell you… Het is geen pretje. Tijdens mijn journey om een sixpack te krijgen ging ik echt tot extremen en moest alles wijken voor mijn doelstelling. Uiteindelijk sportte ik twee keer per dag (‘s ochtends voor het werk en ‘s avonds), at ik ontzettend weinig koolhydraten en was mijn calorie budget om te janken. Hierdoor was ik vaak chagrijnig, kon ik ieder moment een woede uitbarsting krijgen, had ik het altijd koud (ook bij 25 graden) en was ik heel snel moe. En dit is nog maar een deel van alle gevolgen die je kunt ervaren.

De gevolgen…

Je valt namelijk ook onwijs snel terug. Het is niet vol te houden om zo weinig calorieën tot je te nemen. Vooral niet als je daarnaast ook intensief sport. Je houdt het maximaal een paar weken vol en zo ontstaat het welbekende jojo effect. Ook kun je last krijgen van eetbuien. Hier heb ik niet zo dusdanig last van gehad dat ik ze deze titel kan geven, maar mijn ‘cheatdays’ kwamen dicht in de buurt. Ik had altijd één dag in de week waar ik helemaal naartoe leefde en waarop ik al die ‘verboden’ producten wél mocht eten. Ik ging dan ’s ochtends naar de supermarkt en kocht letterlijk alles waar ik zin in had. Het gevolg? De hele dag overmatig eten, geen balans en buikpijn omdat mijn lijf het niet aankon.

Ook kan te weinig eten ervoor zorgen dat je pas een week of zelfs een maand later een enorme eetbui kunt krijgen. Je wilt dan in een korte tijd alles eten wat je maar kunt vinden. Dit is een natuurlijke stressreactie die ontstaat omdat jouw lichaam het energietekort van de afgelopen tijd wilt compenseren. Daarnaast kun je na een lange tijd ook een tekort aan vitamines en mineralen oplopen. Hierdoor ontwikkelen er allerlei vage klachten. Soms kan dit zo extreem worden dat je huidproblemen krijgt of je haar uitvalt.

De definitie van gezond

Dus als je dit zo leest is mijn bericht denk ik al overduidelijk: te lang te weinig eten is absoluut niet gezond! Gezond is het tegenovergestelde van dit. Je voelt je energiek, zit lekker in je vel, hebt een goede relatie met eten, hanteert een fijne balans en ervaart geen vage klachten. Dit bereik je door gevarieerd te eten, geen voedselgroepen uit te sluiten en mentaal rust te ervaren omtrent eten. Zo breng jij jouw lichaam in de ideale positie om goed te kunnen functioneren. Want onthoud dat jij zonder je lijf nergens bent! Je hebt er maar één en daar moet je goed voor zorgen.

En nu denk je ongetwijfeld: maar hoe zit het dan met afvallen? Daar heb ik toch een calorietekort voor nodig? Yes, klopt, maar met kleine veranderingen kom je al een heel eind. Je hebt geen tekort nodig van 300 of 400 calorieën om je doel te behalen. Als je begint met iets minder consumeren dan je nodig hebt, meer beweging en een relaxte mindset, kom je al snel een heel eind. En hoe je dit exact doet leer ik je in mijn programma ‘Word Fit Addict.’ En ja, ik weet het, het moet allemaal snel en de resultaten heb je liever vandaag dan morgen, maar neem nou eens de tijd!

Wat wél werkt?

Afvallen is geen sprint maar een marathon. Kijk naar de kleine veranderingen die je kunt maken. Dit noem ik het laaghangende fruit. Drink je bijvoorbeeld 4 cappuccino’s op een dag? Dan kan het al gauw meer dan 100 calorieën schelen als je dit halveert. Eet je 3 keer per week buiten de deur? Beperk dit dan eens tot 1 keer. Neem je altijd de lift? Pak dan vaker de trap en ga met de fiets naar je werk. Maar doordat we vaak denken dat al die kleine dingen niet gaan helpen, gaan we over op de drastische methoden, waardoor we onszelf op de lange termijn juist alleen maar tegenwerken.

Hulp nodig?

Ik heb inmiddels al meer dan 6 jaar ervaring, heb heel wat journey’s doorlopen en ben Gewichtsconsulente. Ik weet dus als geen ander hoe het lichaam kan reageren en wat uiteindelijk de beste strategie is om doelen op een gezonde manier te bereiken. Ik hoop dat dit artikel jou meer inzicht heeft gegeven. Kom je er zelf niet uit? Dan kan ik je met mijn programma ‘Word Fit Addict’ verder helpen!

Louella